Vliegerplein: Luchthaven smukt passagierscijfers op

Onze vrienden van het burgerplatform Vliegerplein lieten zich ook niet onbetuigd. Twee artikels in de pers. Als eerste Het Nieuwsblad van 7 januari 2017: “Het burgerplatform Vliegerplein, dat een alternatief wil voor de luchthaven van Deurne, wil dat Vlaanderen de samenwerking met de private uitbater Egis stopzet. “De passagiersaantallen van Antwerp Airport gaan de laatste maanden opnieuw gestaag achteruit en de privé-uitbater blijft de verliezen opstapelen.”

Vliegerplein, dat negen actiegroepen vertegenwoordigt, heeft bedenkingen bij de jaarresultaten die de luchthaven vorig jaar neerzette. Eerder deze week meldde de luchthaven dat ze vorig jaar 276.311 reizigers over de vloer kreeg, een kwart meer dan in 2015 en een record. (…)

De organisatie stipt voorts aan dat de overheid miljoenen aan subsidies geeft (3,5 miljoen voor 2015) aan de Egis-dochtervennootschap die de uitbating verzorgt. Ze citeren ook de bedrijfsrevisor, die een continuïteit slechts verantwoord acht als de aandeelhouders in de toekomst verder bijspringen of als er andere financieringsbronnen zijn. “Wij roepen de Vlaamse regering op, nu de contractuele mogelijkheid zich voordoet, om onverwijld en definitief een einde te maken aan de concessieovereenkomst met Egis”, aldus het burgerplatform.”

Luchthaven smukt passagierscijfers op

Ook in Het Laaste Nieuws van 7 januari 2017 een artikel: “”Na herhaaldelijke navraag bij de luchthavendirectie bleef het eerst stil en nadien werden de maandtotalen vanaf april 2016 op de site gewoon aangepast.” Vliegerplein roept de Vlaamse Regering op om definitief een einde te maken aan de concessieovereenkomst die in 2014 werd getekend met het Franse Egis en een nieuwe maatschappelijke invulling te zoeken voor de luchthaven die op anderhalf jaar een opgeteld verlies optekende van bijna 1 miljoen euro. Vlaams Parlementslid Ingrid Pira (Groen) vindt het ook verdacht dat er plots 7.400 passagiers extra werden tevoorschijn getoverd in de trainingsvluchten. “Sinds april 2016 gaat het ook louter om ronde getallen: 750, 1.000, 1.300. Hoe betrouwbaar zijn de statistieken dan? Dat lijkt op manipulatie om een hoogterecord te kunnen vestigen.” Volgens luchtvaartcommandant Wim Verbist zijn de gewijzigde getallen te verklaren omdat de luchthaven vergeten was om de leerling-piloten vanaf april mee te tellen, doordat hun vliegtarief was verlaagd. De ronde getallen zouden te verklaren zijn door een raming van de gewijzigde aantallen, omdat men ver moest teruggaan in de tijd.”

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.