Ontsluiting van de luchthaven van Deurne komt er niet

De federale regering trekt de broeksriem hard aan en dat is ook voelbaar in de bestuurskamer van Infrabel. Het verminderde budget van de spoorwegnetbeheerder heeft zijn weerslag op het investeringsplan, dat afneemt van 6,2 miljard euro naar 4,4 miljard euro.

De Tijd van donderdag 8 december 2016: “Na de NMBS heeft ook de spoorwegbeheerder Infrabel zijn nieuwe investeringsprogramma 2016-2020 klaar. Dat plan bepaalt waar de komende jaren nieuwe spoorverbindingen worden gelegd. Het bedrijf is van plan de komende vijf jaar 4,4 miljard euro te investeren, een kwart minder dan de 6,2 miljard euro die aanvankelijk voorzien was.

Onder impuls van ontslagnemend NMBS-topman Jo Cornu besliste de regering het oude investeringsprogramma 2013-2025 af te voeren. Cornu vond dat er miljarden euro’s aan nutteloze investeringen waren uitgeven. Hij wilde dat het geld besteed werd aan meer en comfortabelere treinen, in plaats van aan de verdere uitbreiding van het spoor. (…)

Haven
De bevriezing van de grote projecten wordt ongetwijfeld slikken voor de regio’s. Die hadden een aantal prioriteiten naar voor mogen schuiven. Vlaanderen drong onder meer aan op de ontsluiting van de luchthaven van Deurne naar de haven van Antwerpen, net als op een trein van het station Gent-Dampoort naar de haven van Gent, tot in Zelzate. Beide prioritaire dossiers lijken nu on hold te worden gezet.

De financiële gezondheid van Infrabel gaat er met het nieuwe meerjarenplan op achteruit. De infrastructuurbeheerder kon zijn schuld sinds 2014 met ruim 200 miljoen euro terugdringen tot ruim 2 miljard euro. De komende vier jaar loopt de schuld jaarlijks gemiddeld opnieuw op met 40 miljoen, waardoor de schuldverbetering van de voorbije jaren tegen 2020 opnieuw weggesmolten is. Het meerjarenplan wordt volgende week ter goedkeuring voorgelegd aan de raad van bestuur van Infrabel.”

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.