Luchthaven wil blunder niet rechtzetten!

luchthaven-wil-blunder-niet-rechtzettenVoor wie twijfelt aan de goede bedoeling van de luchthavenlobbby is er aan voor de moeite. Volgens het vliegveld van Deurne stond er geen foutieve informatie in de buurtkrant over de luchtkwaliteit rond de luchthaven. Er zak dus geen rechtzetting komen. Filip Meysman, onderzoeker bij CurieuzeNeuzen blijft erbij dat het om misleidende informatie gaat.

Het Nieuwsblad van 16 november 2016: “De luchthaven van Deurne zal geen rechtzetting plaatsen op het artikel dat verscheen in de buurtkrant Luchthaven en buurt. Daarin gebruikte de luchthaven gegevens uit het onderzoek van CurieuzeNeuzen om aan te tonen dat de luchtkwaliteit rond de luchthaven beter is dan elders in de stad. De onderzoekers van CurieuzeNeuzen, dat de luchtkwaliteit in Antwerpen bestudeerde in opdracht van Ringland, distantieerde zich van de beweringen in de buurtkrant en vroeg een rechtzetting.

Maar die rechtzetting komt er niet. Dat blijkt uit een antwoord van minister Ben Weyts (NV-A) op een vraag van Ingrid Pira (Groen). Volgens luchthavencommandant Wim Verbist zijn er geen zware fouten verschenen. “Uit de volledige tekst blijkt dat er geen flagrante fouten gepubliceerd zijn”, zegt Verbist. “De boodschap werd misschien iets te algemeen geformuleerd waardoor misinterpretatie in sommige gevallen mogelijk is, maar de info is wel correct.”

Misleidend

Filip Meysman, professor aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en onderzoeksleider van het team van CurieuzeNeuzen, benadrukt dat het wel degelijk om misleidende informatie gaat. “Ze zeggen dat wij aantonen dat de luchtkwaliteit rond de luchthaven beter is dan op andere plaatsen in Antwerpen”, zegt Meysman. “Maar wij tonen dat helemaal niet aan.”

Ingrid Pira reageert verbouwereerd. “De gezondheid van buurtbewoners is cruciaal”, zegt ze. “De luchthaven heeft de plicht om hen juist te informeren. De resultaten die bekendgemaakt werden via CurieuzeNeuzen, gingen over de concentraties van stikstofdioxide (NO2, nvdr.). Maar NO2 is een indicator voor wegverkeer, niet voor luchtverkeer. Het is dus onmogelijk uitspraken te doen.”

“De luchthaven doet dat wel en lacht de wetenschappers zo vierkant uit. Meer zelfs, de luchthavenexploitant weigert de foute informatie recht te zetten en zegt dat de gepubliceerde informatie correct is. Dat kan écht niet.”

Pira roept minister Weyts op in overleg te gaan met zowel de wetenschappers als de luchthavenexploitant om de omwonenden de correcte informatie te geven.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.