Vlaanderen investeert in eigen luchthaven-ellende

Vlaanderen investeert in eigen luchthaven-ellendeDoorbraak is een Vlaamsgezind internettijdschrift dat zich toespitst zich op opinievorming rond de meer maatschappelijke en politieke kanten van de Vlaamse Beweging. Traditioneel was een niet onbelangrijk deel van de Vlaamse Beweging pro Antwerpse luchthaven. Maar het tij blijkt nu gekeerd. Niemand heeft baat bij een nieuw Charleroi in het Antwerpse. Deze boeiende bijdrage van Chris Ceustermans willen we u dan ook niet onthouden…

“Blijkbaar vindt men in Antwerpen en op Vlaams niveau dit alles erg aanlokkelijk. Sinds een paar jaar doet me er immers alles aan om in Antwerpen een eigen Zaventem-dossier op poten te zetten. De exploitatie van de verlieslatende luchthaven werd in 2013 in handen gegeven van privé-concessionaris Egis, met een topmanager om het bedrijf te runnen. De Vlaamse belastingbetaler blijft echter opdraaien voor alle infrastructuurkosten zoals de onlangs afgewerkte verlening van de startbaan. Hoewel de belastingbetaler reeds investeerde in de Diabolo-verbinding tussen Antwerpen en de nationale luchthaven, zet Egis nu ook sterk in op toeristische low cost-vluchten in concurrentie met Zaventem. Maatschappijen zoals Jetairfly werden aangetrokken. Zwaardere passagiersvliegtuigen verschenen en stijgen met een donderend geraas op over het dichtbevolkte Berchem. Bovendien werden nachtvluchten binnengesmokkeld: vliegtuigen die om halfzeven opstijgen, terwijl volgens de Europese regelgeving de nacht pas eindigt om zeven uur.

Stad Antwerpen liet zich niet onbetuigd om een rampdossier te creëren – wat ze in Brussel hebben, willen wij ook. Precies onder de startroute van de vliegtuigen bouwde men, op ‘de Veldekens’ een nieuwe, dichtbevolkte stadswijk. De bewoners werden gelokt met het perspectief van rustig wonen aan de rand van de stad. Stilaan blijkt dan dat de ‘zakenluchthaven’ door de Vlaamse overheid gesteund wordt om zich als een volwaardige toeristische luchthaven te kunnen ontplooien. Inderdaad, hoe kan je een serieuze stad zijn, zonder af en toe een daverende Boeing boven je daken?

Om zeker niet te hoeven onderdoen voor Zaventem, heeft men zelfs de kwalen ervan minutieus gekopieerd: geen vaste meetstations om de geluidsproblemen te evalueren, geen actieplan tegen geluidsoverlast… Wat Vlaanderen zelf doet, doet het beter. En ja, zoals in Brussel beginnen nu op vele plaatsen in Berchem affiches van getergde bewoners voor de ramen te verschijnen. Men is met open ogen bezig een gordiaanse knoop te leggen voor toekomstige legislaturen. Zijn de Vlaamse overheid en de stad Antwerpen bang om in een existentieel zwart gat te vallen als men het probleem van de Oosterweelverbinding en de overkapping van de Antwerpse ring onder controle heeft?”

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.