Luchthavencommandant viseert omwonenden

Luchthavencommandant Wim Verbist kan weinig begrip opbrengen voor de klachten van de omwonenden. Groen en milieuactivisten worden door hem bij het grof vuil gezet. We citeren uitgebreid uit het interview dat de Gazet van Antwerpen had met luchthavencommandant Wim Verbist… (21 februari 2016; gedrukte versie)Vliegveld Deurne ziet ze vliegen

“Vorig jaar 504 mensen klacht ingediend tegen de luchthaven van Deurne, terwijl dat er het jaar voordien amper 36 waren. Een opmerkelijke stijging dus. Die klachten onder andere over geluidsoverlast, geurhinder en nachtlawaai. Luchthavencommandant Wim Verbist heeft twee verklaringen voor dat hoge aantal. Dat Jetairfly er sinds april enkele keren per week met een Embraer E190 vliegt, is een eerste zaak. “Dat toestel is groter dan vorige toestelllen en dat wekt misschien de indruk van meer geluidsoverlast of geurhinder, maar dat is niet het geval. Op dit ogenblik zijn er ook veertien vluchten per week met dat toestel.”

Maar Verbist vermoedt ook andere overwegingen, politieke, voor het hoge aantal klachten. “Bepaalde verenigingen en politieke strekkingen hebben opgeroepen om klacht neer te leggen tegen de luchthaven. Waarom? Omdat ze onze activiteiten willen inperken. Zoveel mogelijk. We krijgen bijvoorbeeld klachten binnen over nachtvluchten. (feller) Maar onze luchthaven sluit om 23 uur!”

Polemiek niet terecht
Het is bekend dat Vlaams parlementslid Ingrid Pira (Groen) betreurt dat de luchthaven van Deurne een metamorfose maakt van zakenluchthaven tot toeristische luchthaven. “Ik vind die polemiek niet terecht” aldus Verbist. “Ja wij vliegen ook naar toeristische bestemmingen. En ja, dat kan zelfs nog uitbreiden. Maar dat betekent niet dat wij een toeristische luchthaven worden. Wij hebben nog steeds meer zakenvluchten. Als luchthaven hebben wij alle belang bij om veel bestemmingen aan te bieden. Elke passagier creëert tewerkstelling. Het aantal passagiers is op één jaar tijd gestegen van 120.000 naar 220.000. Wel dat heeft tientallen nieuwe banen opgeleverd.”

De luchthavencommandant zit hiermee op dezelfde lijn als extreemrechts. Klachten zijn des duivels en het gevolg van indoctrinatie. Vatuv bestaat meer dan veertig jaar, en al vele jaren staat er een klachtenformulier op de website. En ja sinds vorig jaar krijgen we geregeld klachten binnen. Toeval? En een klachtenformulier op de website van de luchthaven? Nog altijd niet te zien. Spuwen in het gezicht van de buurtbewoners.

1 CommentaarGeef een reactie

  • Beste,

    Met zekerheid kan ik niet zeggen of het de luchthavencommandant was die deze week, naar aanleiding van de omleidingen die nodig zijn door de aanslag en daarmee de sluiting van de luchthaven van Zaventem, meldde dat er nu meer vluchten zouden vertrekken vanuit Deurne, en de buren dus niet moeten beginnen klacht neer te leggen voor geluidsoverlast…aan zijn cynisme en de brede glimlach waarmee hij dit vertelde heb ik echt geen boodschap, het maakt me alleen maar kwader
    Vandaag, zaterdag is het dus zover…motoren die warm draaien en overstekende vliegtuigen. Ik was in mijn tuin aan het werken, en ben maar terug binnen gegaan, het was niet te harden.
    Ik heb alle begrip voor deze uitzonderlijke situatie maar vrees dat ik hiermee een blik in de toekomst krijg van de hinder die ons te wachten staat als we als buren niet reageren !
    Stank, lawaai, drukte…en dat in een zo dicht bevolkte buurt…SCHANDE !
    F. Van Hauwaert

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.