ATUV – VATUV verjaardag

Morgen, 19 september 2015, is het exact 42 jaar geleden dat in Mortsel – onder auspiciën van het gemeentebestuur en onder bescherming van en met introductie van de toenmalige CVP burgemeester Amssoms – de Actie Tegen de Uitbreiding van het Vliegveld van Deurne werd opgericht.  Wie er bij was herinnert zich nog dat we toen via een onderaardse gang vanuit het politiebureel naar de gemeenteraadszaal zijn moeten gaan. Doordat Freddy Van Gaever (vroeger Delta Air Transport later Vlaams Blok) een paar bussen vol Vikings (studentenclub) had ingehuurd om onze waanzin aan te tonen. Zelf heb ik nooit aan zo’n agressieve actie deelgenomen…

In 1975 werd ATUV uitgebreid met een aantal andere groepen, waaronder JetStop Deurne (met o.m. vrienden Marc Smout en Piet Gillard). Ruim 40 jaar na mekaar werd elk jaar aangetoond dat we ALLE reden hadden om deze actie voort te zetten. En ik toon hier dan ook grote dankbaarheid tegenover de vrienden die het mee hebben volgehouden of die door hun aansluiting een grote meerwaarde gaven aan de actie- informatiegroep.

Betoging VatuvEen regering verankerde rond de eeuwwisseling een zakenluchthaven. Een volgende verbrak zowat elke belofte (denk maar aan de PPS waar de privé sector rijkelijk voor bedankte… toen het tunnelwerk allemaal al was verankerd) en nu vergelijken ministers zelfs de aanleg van een parking voor 500 auto’s met het optrekken van een tuinhuis.  De diamant profiteert nog wel, al is de kans op controle nu misschien wel groter dan 0,5% geworden, maar al die jaren is het Jan-met-de-Pet die de rekeningen betaalde. En dat is nu nog.  En meer dan dat… onze nakomelingen krijgen de rekening van dit roekeloos beleid met het jaar meer voorgeschoteld. Maar velen worden in het WTK systeem (lees aub De Ogen van de Panda van Etienne Vermeersch) zo murw  geslagen dat ze enkel maar de “bonus” zien. Op dus naar ontstressing op Ibiza… après nous le déluge…   Maar het BELEID is verpletterend verantwoordelijk (Klimaatzaak!).

Op van 5% (deel van de luchtvaart in de atmosfeer bedreigende vervuiling) naar 15%.  We kopen wel zuivere lucht in Borneo of in landen die voorlopig nog onder de knoet zitten.

Moeilijke tijden zijn het dus momenteel en meer “terughoudendheid” van het politiek forum is ons deel, dan in die tijd dat we zonder al te veel moeite 15000 handtekeningen verzamelden voor verwezenlijking van het stadsgewestpark.  Toen was er ook steun vanuit meerderheidspartijen…  (waar zitten al die mensen?).  We spreken over een periode dat we onze pamfletten nog moesten stempelen of (tegen hoge prijs) laten drukken.  Een periode waarin werd vooruitgekeken en er werd vanuit gegaan dat – doordat Antwerpen per hoofd minder openbaar groen had dan bvb New York – er nood was aan grote groene recreatiezones op wandel-en fietsafstand in een stedelijk gebied met toen een aantal van de dichtstbewoonde gemeenten van Vlaanderen.  Ik heb het over Deurne, Berchem, Borgerhout, Mortsel…   Door de fusie en het samenvoegen van heel het havengebied (rechteroever) aan Antwerpen stad werd het klaarblijkelijk allemaal minder belangrijk.

We zijn nu 42 jaar verder en het water van de oceanen begint te stijgen.  Toch is er een trend om steeds meer mensen op het vliegtuig te krijgen tegen steeds belachelijker – noem maar milieucriminele – prijzen.

De ongerustheid is groot en er zijn massaal veel klachten, waar een aantal van mijn “opvolgers” (ik was ook actief in Agalev en Groen! – provincieraad en gemeenteraad) zich spijtig genoeg niet altijd durven uitspreken over de “gegrondheid”.  De vliegtuigen vliegen ook laag…

Eind oktober kan men vanop Deurne met JetairFly ook 3 keer per week naar Rome.  30 euro als we er snel bij zijn.  Dat is 10 keer over en weer rijden met de tram naar autostad Antwerpen.  En er komen nog citytrips aan waarvoor o.a. op onze openbare omroep in VLAANDEREN vakantieland reclame wordt gemaakt.  Velen weten het al: in Barcelona vermeerderde het aantal toeristen van 2003 met 3 miljoen tot 13 miljoen in 2013.   Antwerpen kan er trots op zijn dat die stad door gebroken beloften nu nog meer wordt platgewalst via Deurne.  Terwijl bij “inboorlingen” het besef al volledig is dat hun stad is ingenomen. En niet bepaald door vluchtelingen…

Hopelijk duurt het geen 42 jaar meer eer het “aardolieverspillingsbeleid” een halt wordt toegeroepen.  Want het gaat grondig fout.

Hopelijk komt iedereen in het besef dat als het doel hetzelfde is er ook echt wordt samengewerkt.

We weten namelijk dat de “tegenpartij” voor geen woordbreuk verlegen zit.  En dat werd in april van dit jaar schrijnend aangetoond toen Embraers 190 begonnen aan hun citytrips. Met een startbaan die nog geen millimeter veiliger was. Want aan de verkeerslichten op de militaire baan stonden de kranen te werken aan een tunnel.

Als “toevallig” schepen in Mortsel maakte ik het aan Fort 3 in 2006 zelfs mee dat de dag nadat ik klacht neerlegde omdat men buiten het vergunde kapgebied OOK aan het kappen was… lag er al een vergunning.  In bijna 45 jaar milieu actie/activiteit heb ik zelden grotere brutaliteit meegemaakt.  Toen ik de klacht ging neerleggen werd ik trouwens afgesnauwd door een politie-inspecteur die klaarblijkelijk geroepen voelde ons milieuvernietigend economisch systeem te verdedigen.

Ach… aan al die jaren hou ik dan toch een aantal vrienden die consequent voortvechten. In het volle besef dat WIJ de generatie zijn die zoveel energie zal verspild hebben als alle generaties tot nu toe samen. En die dat nog niet genoeg vindt…

Ook in andere dossiers duurde het 30 jaar en meer eer actievoerders gelijk kregen.  Vroeg of laat zal dat nu ook weer gebeuren. Al is de vrees groot dat het water dan al tot in de West-Vlaamse polders zal staan…

Strijdbare groeten aan iedereen van een van de nog overblijvende oudstrijders.

Paul Van Dyck

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.