Grote vliegtuigen doen omwonenden van Antwerp Airport schrikken

Standaard Grote vliegtuigen doen omwonenden van Antwerp Airport schrikkenHet artikel uit De Standaard van 15 september, dat heel wat (fijn) stof deed opwaaien… “Er zijn sinds april dit jaar meer klachten over het vliegverkeer op de luchthaven van Deurne. Volgens Vlaams parlementslid Ingrid Pira (Groen) baart vooral het laag overvliegen van grotere vliegtuigen de omwonenden zorgen. Luchthavenuitbater Egis heeft zelf geen klachten ontvangen.

De afgelopen maanden ging Pira langs bij de omwonenden aan beide zijden van de start- en landingsbaan van de luchthaven van Deurne, officieel Antwerp Airport. Ze had extra aandacht voor de grotere toestellen die er opstegen en landden.

Laagvliegende toestellen

‘Sinds de nieuwe toeristische bestemmingen in april zijn er opvallend meer klachten binnengekomen’, zegt Pira. ‘Nog steeds zijn lawaai- en geurhinder een belangrijke vorm van overlast, maar er vliegen steeds meer grotere vliegtuigen aan en af. De grote Jetairfly-toestellen(Embraers, red.) zijn het grootste probleem. Tijdens het opstijgen brullen de motoren om snel hoogte te maken. Dat gebeurt boven dichtbebouwd gebied en omwonenden hebben het gevoel dat ze laag vliegen. Alsof je ze kan aanraken. Dat heeft een groot schrikeffect op de buurt. Zeker in en rond de volkstuintjes is dat hard te merken. Toen Deurne een zakenluchthaven was, konden de meeste omwonenden er mee leven. Zo was het al jaren, maar de veranderingen van de afgelopen maanden boezemt hen veel schrik in. Wat brengt de toekomst? De grote toeristische vliegtuigen geven een heel ander gevoel dan de kleinere zakenvluchten.’

Piet Gillard van VATUV (Verenigde Actiegroepen Tegen Uitbreiding van het Vliegveld) bevestigt. ‘Het wordt hoe langer, hoe zwaarder voor iedereen in de buurt’, zegt Gillard. ‘Het is duidelijk dat een luchthaven niet thuishoort in een woonwijk. Ook wij krijgen veel meer meldingen over laagvliegende toestellen. Dat kan ook niet anders met die nieuwe toeristische bestemmingen waar steeds meer grote vliegtuigen voor ingezet worden.’

Milieuvergunning

In een korte reactie vraagt Marcel Buelens, algemeen directeur van luchthavenuitbater Egis, zich af wat er wordt verwacht van de luchthaven. ‘Vroeger kregen we de opmerking dat de luchthaven niet draaide en nu dat duidelijk wel het geval is, is het opnieuw niet goed’, zegt Buelens. ‘We zijn door de Vlaamse overheid aangetrokken om de luchthaven uit te baten binnen de opgelegde limieten van onze milieuvergunning en daar houden we ons uiteraard aan.’

‘Blijkbaar gaat de klacht nu vooral over de grotere Embraers van Jetairfly. Concreet betreft het twee vluchten of vier bewegingen per gewone werkdag en drie vluchten of zes bewegingen op vrijdag. Bovendien gebeuren deze vluchten tussen 10 en 17 uur. De hoogte van de toestellen wordt ons opgelegd door Belgocontrol en is dezelfde als voor de Fokkers. De piloten houden zich daar aan, anders zou Belgocontrol zeker optreden en ik heb daarover geen enkele klacht vernomen. Wat me verwondert, is dat mevrouw Pira hier nu met uitpakt. Ik heb zelf het initiatief genomen en met haar partijvoorzitter, mevrouw Almaci, afgesproken om me alle klachten te melden. Deze klachten zijn aangestuurd. We hebben weet van klachtenformulieren met haar naam erop’, zegt Buelens.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.