De take-off van Antwerp Airport

Stijn Cools en Len buggenhout schreven op zaterdag een interessent artikel over de problematiek van de Antwerpse luchthaven. De Standaard van 11 april 2015: “(…) Op het tafelkleed ligt een grote kaart van de luchthaven van Antwerpen. Twee actievoerders van Vatuv – de Verenigde Actiegroepen Tegen de Uitbreiding van het Vliegveld van Deurne – staan erover gebogen. De twee dromen luidop van wat er allemaal met het terrein kan gebeuren als er geen vliegtuigen meer opstijgen en landen: een zwemvijver, een barbecueweide, maar ook een kmo-zone en zelfs een luchtvaartmuseum. ‘Een Park Zuidrand. Maar zover is het nog niet.’

De take-off van Antwerp AirportIntegendeel, de nieuwe uitbater van de luchthaven is ambitieus. Het businessplan dat Egis, de Franse groep die de luchthaven sinds eind vorig jaar exploiteert, heeft ingediend bij de Vlaamse overheid, mikt op ‘een kleine 400.000 passagiers tegen 2039’. Dat bevestigt Marcel Buelens, de Belgische ceo van Egis en ex-topman van Brussels South. ‘Al sluit ik een snellere of grotere groei niet uit.’

Sinds het faillissement van Sabena en de komst van de Thalys ogen de passagierscijfers op de kleine luchthaven ten oosten van Antwerpen nochtans dramatisch. In 2000 stond de teller op 261.576 passagiers, in 2014 op 121.357.

Maar Buelens is een optimist: hij maakt zich sterk dit jaar al op 200.000 passagiers uit te komen. Met dank aan de komst van Jetairfly. Vanaf vrijdag verbindt de maatschappij de Scheldestad met Barcelona, Berlijn, Milaan, Palma, Alicante en Malaga.

Stervensbegeleiding

Vatuv ziet de hemelsblauwe Embraer’s liever niet op het tarmac in Deurne staan. En vindt zo haar bestaansreden terug. De actiegroep die al sinds 1973 ijvert tegen lawaaihinder en de uitbreidingsplannen van de luchthaven verloor de afgelopen jaren momentum. Door de afkalvende cijfers was er simpelweg niet veel om over te klagen. ‘Eigenlijk deden we aan stervensbegeleiding’, zegt mede-oprichter Piet Gillard (80).

Tot de Vlaamse overheid de deal met Egis beklonk. ‘We beseften dat we weer op onze hoede moesten zijn.’ Temeer daar er enthousiaste berichten in de media verschenen over nieuwe bestemmingen. Antwerp Airport wil geen zakenluchthaven meer zijn, maar mikt ook op toeristen.

Het hek was helemaal van de dam toen Buelens in een vakblad zei een terminal voor twee miljoen passagiers te kunnen bouwen. Gillard: ‘Dat zijn vijftig vluchten extra per dag. Dat is een ramp.’

Die twee miljoen was een wat ongelukkige formulering, zegt de topman nu. ‘De huidige infrastructuur kan maximaal 400.000 passagiers aan. Naast de huidige vertrekhal staat een oude vliegtuigloods, die plaats zou kunnen bieden aan twee miljoen passagiers in theorie. Maar dat is helemaal niet onze ambitie. Antwerpen wordt geen tweede Charleroi.’

Belgische biertoog

Wie vandaag rondkijkt op de luchthaven, ziet de eerste investeringen. Achteraan het terrein komt er eind deze maand een grote tijdelijke parking met 520 plaatsen. Het hoofdgebouw krijgt een taxfreeshop, twee extra gates en een grotere bagageband. Een Belgische biertoog is in ontwikkeling. Een groter parkeergebouw en een eigen treinstation staan nog op de planning van de komende jaren.

Het maakt allemaal deel uit van de poging om de luchthaven rendabel te maken. De voorbije jaren waren er voortdurend rode cijfers en pompte de Vlaamse overheid stelselmatig miljoenen in de luchthaven. Buurtbewoner Eric Soenen berekende dat er in 2009 voor iedere passagier 27,58 euro dotaties waren. Bovendien trok de regering 54 miljoen euro uit voor de ondertunneling van de aanpalende Krijgsbaan, nodig om een veiligheidszone aan te leggen.

De dotaties zijn met de komst van Egis eind vorig jaar stopgezet. Een nv van publiek recht staat in voor het beheer en de veiligheid, een private partner voor de commerciële exploitatie. In ruil betaalt die private partner, Egis dus, een vergoeding aan de publieke nv.

Oppositiepartij Groen is van oordeel dat de overheid in deze constructie wel erg toegeeflijk is voor Egis. ‘Als enige geïnteresseerde partij konden zij stevige eisen stellen. De lasten zijn voor de belastingbetaler, de lusten voor het Franse bedrijf’, zegt Vlaams parlementslid Björn Rzoska, die het contract kon inkijken. (…)”

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.