Antwerpse Luchthaven klokt af op 121.357 passagiers. Van luchthaven naar luchtkasteel?

Vatuv logo kleinIn 2013 noteerde het vliegveld amper 137.000 passagiers en dat was toen al een dieptepunt. Thans zakt het passagiersaantal door de bodem en is er nog meer onheilsnieuws op komst. Daar Sobart Air in slechte papieren verkeert, dreigt het vliegveld de lijn naar Londen Southend te verliezen.

Vanuit VATUV stellen we de vraag of Egis Projects NV niet haar hand heeft overspeeld, door zich te engageren voor de uitbating van dit vliegveld. Ook al worden chartervluchten vanaf april 2015 naar Mallorca, Malaga, Alicante, Berlijn, Milaan en Barcelona aangekondigd als lijnvluchten, dan nog zal dit niet volstaan om in 2015 het aantal passagiers van het jaar 2001, zijnde 273.208 te evenaren.

Wil de heer Marcel Buelens de luchthaven soms omvormen tot een luchtkasteel? Immers, in de commissie van de districtsraad te Berchem op 13 december 2014 bleek dat Egis Projects NV niet zo maar van plan is om een investering van 10 miljoen euro te verrichten in een bijkomende vertrekhal, om de capaciteit van het vliegveld te verhogen tot 600.000 passagiers. Voelen ze in de Parijse hoofdzetel van Egis Projects NV, de bui al hangen?

Intussen draait de Vlaamse belastingbetaler op voor de bouw van een tunnel voor meer dan 50 miljoen euro en nog tal van investeringen en verbouwingswerken in een onrendabel en vervuilende infrastructuur te midden van woonwijken. De Vlaamse regering heeft in dit dossier heel wat boter op haar hoofd.

VATUV vraagt een breed maatschappelijk debat. Transparantie en goed bestuur moeten ook gelden voor de Antwerpse regionale luchthaven!

Noot [1] Cijfers luchthaven Antwerpen

Eric Soenen, Piet Gillard,
woordvoerders VATUV

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.