Twee miljoen passagiers voor Oostende!

Dit artikel werd ons toegespeeld door onze vrienden van WILOO. Grootse plannen dat wel, maar wat zal dat allemaal kosten. WILOO merkt op dat “Egis moet de eerste tien jaar slechts 200 à 250 duizend euro per jaar betalen als vergoeding voor het gebruik van beide luchthavens, anders gezegd… ongeveer €500 per ha”. We laten u mee genieten van Het Laatste Nieuws van 26 november 2013.

WILOO Oostende logo“Marcel Buelens, de nieuwe topman van de luchthavens in Oostende en Deurne, lichtte gisteren zijn ambitieuze plannen toe aan de Oostendse havengemeenschap. 38 zakenmannen luisterden geboeid naar het businessplan van Egis. “De luchthaven kan zonder grote kosten tien keer zoveel passagiers aan dan de 232.000 nu“, aldus Buelens. Dat is ook goed nieuws voor de werkgelegenheid, die met liefst 100 jobs per 100.000 passagiers kan stijgen. The sky is the limit dus.

Als het van de nieuwe topman Marcel Buelens afhangt, dan wordt de Oostendse luchthaven binnenkort opnieuw een bloeiend bedrijf. Barstend van ambitie legde Buelens de lokale Oostendse bedrijven uit waar Egis met de Oostendse luchthaven naartoe wil. Egis investeert 4,5 miljoen in de Oostendse luchthaven en mikt in eerste instantie op 800.000 passagiers over 25 jaar en op een stijging van de vracht.

Al zijn er meer mogelijkheden volgens Buelens. “De luchthaven is groot genoeg en kan zonder grote kosten tien keer zoveel passagiers aan dan de 232.000 nu.” Dat zou bovendien een pak meer banen opleveren dan de huidige 409. “Er wordt gerekend op 100 directe jobs per 100.000 extra passagiers.” Een kleine rekensom leert dat het al snel om een 600-tal extra arbeidsplaatsen gaat, in het beste geval zelfs om liefst 2.000.

De concessie van de private uitbater loopt over 25 jaar. “We willen vooral behouden wat we hebben en we spreken dan ook met de partners die er al zijn. Oostende heeft trouwens de nodige infrastructuur om de trafiek verder uit te bouwen. De loodsen van MK Airlines staan nog altijd leeg.” Egis wil ook werken aan de niet luchthavengebonden activiteiten. “We willen de ‘luchthaven experience’ verbeteren. We willen de mensen een warm gevoel geven voor ze op het vliegtuig stappen. We bouwen daarom verder aan het verfraaien van het restaurant, de parking en aan winkels.

Overnemer Egis legt nog geen officiële verklaringen af over de toekomst van de Oostendse luchthaven. De privatisering moet immers nog goedgekeurd worden in het Vlaams parlement. Momenteel buigt het Rekenhof zich over het dossier, omdat verschillende parlementsleden zich vragen stellen bij de financiële constructie, waarbij de overheid verantwoordelijk blijft voor de infrastructuur en Egis de exploitatie op zich neemt. Egis Projects Nv is actief in heel wat sectoren. De groep heeft ook al 12 luchthavens in zijn beheer, waarvan Sao Paulo in Brazilië de grootste is. Daar doen jaarlijks 9 miljoen passagiers de haven aan. “De verschillende luchthavens komen regelmatig samen om ervaringen uit te wisselen. We delen nieuwe technieken en gaan na hoe het beter kan. Je spreekt ook met dezelfde klanten, wat altijd een voordeel is“, zegt Buelens daarover.

Ideale locatie

Er is volgens de topman wel degelijk een toekomst voor de regionale luchthavens. “De grote luchthavens slibben dicht. De passagiers geraken soms gewoon niet meer op tijd in Zavemtem. Dat heb ik ook in de luchthaven van Charleroi (waar Buelens van december 2006 tot juni 2009 gedelegeerd bestuurder was, red.) gemerkt. Oostende kan de ideale toegang zijn voor Vlaanderen. Het is veel gemakkelijker om van Gent naar Oostende te rijden, dan naar Zavemtem. Oostende is bovendien toeristisch interessant.” Egis wil kijken welke bestemmingen werken. “We moeten de noden van de passagiers nagaan. We bestuderen momenteel welke bestemmingen het meest interessant kunnen zijn.”

Egis praat ondertussen al met potentiële klanten om projecten uit te werken. Egis plant om ten vroegste op 1 februari en ten laatste op 1 april te starten. De start hangt af van de beslissing van het Vlaams Parlement. Het proces mag volgens de Franse groep weliswaar niet te lang duren, want de onzekerheid bij het personeel neemt toe.”

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.