Privatisering van Deurne kost meer dan het opbrengt

Privatisering van Deurne kost meer dan het opbrengtVolgens Peter Reekmans (LDD) zal de uitbating van de Vlaamse regionale luchthavens door het Franse Egis de Vlaamse belastingbetaler meer geld kosten dan wanneer de Vlaamse overheid die luchthavens zelf zou uitbaten. Begrijpe wie kan…

Het Nieuwsblad van donderdag 08 augustus 2013: “De Vlaamse regering zette drie weken geleden het licht op groen om de regionale Vlaamse luchthavens door de Franse groep Egis te laten uitbaten. Het gaat om de luchthavens van Oostende-Brugge, Deurne-Antwerpen en Wevelgem-Kortrijk. De Vlaamse overheid wil via die privatisering zorgen voor een efficiëntere uitbating. Details over die overeenkomst waren er tot op heden niet, tot onvrede van LDD-parlementslid Peter Reekmans, die het ongehoord vindt dat parlementsleden in dit dossier hun controlerecht niet kunnen uitoefenen.

Vertrouwelijke informatie

Na aandringen bij het kabinet van minister van mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) kon hij de overeenkomst nu toch inkijken, weliswaar met de waarschuwing van parlementsvoorzitter Jan Peumans dat hij de informatie vertrouwelijk moest behandelen, vanwege de ‘economische belangen’ die meespelen. ‘Ik mocht niets noteren, zelfs geen balpen op zak hebben’, aldus Reekmans, en dat op straffe van financiële sancties mocht hij toch vertrouwelijke informatie lekken.

Maar uit de stukken en de bedragen die hij las, maakt hij wel op dat er ‘onder Egis meer Vlaams subsidiegeld naar de luchthavens gaat dan voordien’, zegt Reekmans. ‘Wat heeft deze liberalisering dan voor zin? Het dossier toont ook dat wanneer Egis er niet in slaagt nieuwe trafiek aan te trekken, ze amper iets betalen. Maar als ze dat wel doen, is quasi alle winst voor Egis.’

Reekmans eiste gisteren dat de commissie Mobiliteit zo snel mogelijk samenkomt om duidelijkheid te verschaffen. Dat gebeurt ook. ‘Want ik ben de stemmingmakerij zat’, aldus Vlaams parlementsvoorzitter Jan Peumans, die ook voorzitter is van de commissie Mobiliteit. ‘Op 12 september komt de commissie vervroegd samen en zullen minister van Mobiliteit Hilde Crevits en Egis uitleg geven bij het akkoord’, aldus Peumans. Crevits verwees gisteren voor commentaar door naar de betrokken commissie.

Ook de vakbonden hebben geen goed oog in de liberalisering van de regionale Vlaamse luchthavens. ‘Wij hebben geen bewijs dat Egis de exploitatie van deze luchthavens goedkoper kan krijgen’, zegt ACOD-vakbondsafgevaardigde Jan Van Wesemael.

Hij kon de overeenkomst ook inkijken, ‘maar alle bedragen die ertoe deden, waren zwart gemaakt. Zwaar onderhandelen met Egis kon Vlaanderen sowieso niet’, zegt Van Wesemael nog. ‘Egis was immers de énige kandidaat die bereid was de luchthavens uit te baten.’” Deze Vlaamse “grap” gaat ons nog veel geld kosten. En milieuvervuiling…

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.