Luchtvaartmaatschappij CityJet in nauwe schoentjes

Cityjet in nauwe schoentjesIn de periode maart 2010 – maart 2011 leed CityJet een recordverlies van 55 miljoen euro. En over de periode 21 maart 2011 tot eind december 2011, werd weer een verlies van 8,8 miljoen euro genoteerd. Vanaf 16 september 2012 schrapte CityJet de onrendabele vlucht tussen Antwerpen en Manchester. Het gaat met deze maatschappij blijkbaar van kwaad naar erger.

Ontduiking sociale lasten in Frankrijk

Na het proces van Ryanair, werd de CityJet, lowcost luchtvaartmaatschappij en filiaal van Air France ervan beschuldigd sociale lasten te ontduiken door personeel in Frankrijk tewerk te stellen onder Iers contract.

In 2012 werd CityJet in eerste instantie veroordeeld door de rechtbank. CityJet werd schuldig bevonden voor zwartwerk en veroordeeld tot de betaling van 637.380 euro aan de “Urssaf” zijnde Unions de Recouvrement des Cotisations de Sécurité Sociale et d’Allocations Familiales of de Franse Sociale Zekerheid, vermeerderd met een boete van 100.000 euro door de correctionele rechtbank van Bobigny. De CEO’s van CityJet en Air France, Mackaël Collins en Jean-Cyril Spinetta, werden eveneens schuldig bevonden en moeten persoonlijk 15.000 euro boete betalen.

De feiten waarover werd geoordeeld dateren van de periode 2006-2008 waarbij de loontrekkenden werkzaam op de Parijse luchthaven Orly werden aangegeven onder Iers contract. Vijf jaar na het eerste proces werkt slechts één derde van het personeelbestand (85 personeelsleden) onder een Frans contract. Wordt vervolgd?

De ontmanteling nabij?

De media berichtten op 8 juni 2013 dat Air France-KLM en de Duitse maatschappij Intro Aviation dichtbij een akkoord zouden staan betreffende de verkoop van de Ierse lowcost-maatschappij CityJet. In april 2013 was de lange lijst van potentiële kopers reeds uitgedund tot twee, zijnde ASL Aviation met basis in Ierland en Intro Aviation.

De specialiteit van Intro Aviation bestaat er in om verliesmakende vliegtuigmaatschappijen te herstructureren om ze dan door te verkopen. De verkoop zou geen implicaties hebben voor de locatie van het hoofdkwartier in Ierland. Zo wat 280 van de 800 stafleden worden tewerkgesteld in het hoofdkwartier te Dublin.

Gevolgen voor de lijn Londen City – Antwerpen

In ieder geval zal de Duitse overnemer nagaan welke lijnen er al dan niet rendabel zijn en er zullen ongetwijfeld jobs sneuvelen. Of ook de lijn Londen City – Antwerpen zal sneuvelen, is koffiedik kijken.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.