Luchthaven Deurne: vliegtuigbommen vertragen werkzaamheden intunneling Krijgsbaan

Vatuv logo kleinIn de Commissie Openbare Werken en Ruimtelijke Ordening van de gemeente Borsbeek van 17 juni 2013 werd de stand van zaken in verband met de intunneling van de R11 voor de aanleg van de Runway End Safety Area (RESA) – de veiligheidsstrook die 9 jaar geleden werd aangekondigd – verduidelijkt.

Volgens het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) blijkt tijdens het nu afgesloten archeologisch onderzoek er op de RESA-site ongeveer 150 “anomalie├źn“, waaronder vliegtuigbommen uit de 2de wereldoorlog, zich in de grond bevinden. Door AWV werd aangekondigd dat op vrijdag 21 juni 2013 er een speciale vergadering zal plaatsvinden met onder andere ambtenaren die vroeger bij de Dienst voor Opruiming en Vernietiging van Ontploffingstuigen (DOVO) expertise hebben opgedaan, om een strategie te bepalen om een oplossing te zoeken. Gisteren bleek dat door de bevoegde instanties nog geen contact werd opgenomen met DOVO.

Vermoedelijk zullen nu sleuven gegraven worden boven de verdachte plaatsen en op het traject van de tijdelijke omleidingsweg, die door het aannemersconsortium Jan De Nul NV en BLATON NV nog zelf moeten worden uitgetekend.

Ook de ondergrond van het traject van het nog voorziene fietspad zal worden onderzocht op de aanwezigheid van bommen en granaten. Uit wat vooraf gaat blijkt weer eens het amateurisme dat met de bouw van de intunneling van de Krijgsbaan gepaard gaat. Wat zal het volgende probleem zijn, waarmee geen rekening werd gehouden? De Verenigde Actiegroepen Tegen de Uitbreiding van het Vliegveld te Deurne (VATUV) blijven zich verzetten tegen de intunneling van de Krijgsbaan en zullen de werkzaamheden nauwgezet in het oog houden – zie www.vatuvblog.be.

Daar de “return on investment” in de huidige barslechte economische tijd heel onzeker is, vindt VATUV het wenselijk om het project voorlopig stop te zetten.

Met vriendelijke groeten,
Piet Gillard (Woordvoerder VATUV)
Eric Soenen (Woordvoerder VATUV)

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.