Eric Soenen, VATUV: “54 miljoen kosten op het sterfhuis”

Een artikel uit de Gazet van Antwerpen van zaterdag 11 mei 2013. “Dit is weggesmeten belastinggeld“, zegt Eric Soenen, woordvoerder van de actiecomités VATUV en Verlenging Nooit. “54 miljoen kosten op het sterfhuis. Er is nu eenmaal onvoldoende marktpotentieel om een zakenluchthaven in Deurne rendabel te maken. En tegemoet komen aan de veiligheidsnormen gaat daar niets aan veranderen. Er zijn in het verleden al veel pogingen geweest om lijnen op te starten naar andere Europese bestemmingen dan Londen of Manchester, maar ze werden na een paar maanden telkens weer opgedoekt. Daar komt momenteel ook nog eens een diepe economische crisis bij.”

Eric Soenen 54 miljoen kosten op het sterfhuis GvADat de ondertunneling van een stukje Krijgsbaan de mobiliteitsproblemen zou verminderen, dat gelooft Eric Soenen niet. “Het is niet daar dat de knoop ligt. De problemen situeren zich in Mortsel en Wommelgem. Ze hadden die 54 miljoen dan ook beter kunnen gebruiken om nieuwe scholen te bouwen in Antwerpen.”

VATUV deelt het enthousiasme niet waarmee de komst van de Franse exploitant Egis Projects wordt aangekondigd. “De onderhandelingen zouden in de laatste rechte lijn zitten, maar volgens mij zitten ze daar al jaren. En ondertussen zien de Fransen ook wel dat het aantal passagiers elk jaar daalt, en dat een aantal bedrijven op de luchthaven in slechte papieren zit. Tussen januari en april is het aantal passagiers in vergelijking met vorig jaar nog maar eens gedaald met 3000, naar in totaal 45.227. Uit de balansen van Flying Group NV van Bernard Van Milders blijkt dat het eigen vermogen niet langer volstaat om de verliezen te dekken. Het personeel staat zelfs op de loonlijst van een andere firma van hem. En CityJet werd door Air France in de etalage gezet.”

Dat de luchthaven zorgt voor 600 directe banen, moet volgens Eric Soenen ook met een korrel zout worden genomen. “We hebben alle maatschappijen doorgelicht en komen uit op hooguit 290 werknemers. Flying Group is daarvan de grootste, met 80 man in dienst. En het klinkt misschien komisch, maar de tweede grootste werkgever op de luchthaven is het restaurant, met 19 werknemers.”

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.