Antwerpse Luchthaven verliest 15% passagiers

Antwerpse Luchthaven verliest 15% passagiersDe Antwerpse luchthaven heeft in 2012 bijzonder slecht gepresteerd. Het vliegveld verliest in vergelijking met 2011 meer dan 15% van haar reizigersbestand! Het aantal passagiers zakte van 166.078 in 2011 tot 139.929 in 2012 (- 26.149 passagiers). Enkel de chartervluchten doen iets beter (+ 828 passagiers.) Dat blijkt uit cijfers van de luchthavendirectie.

Dit zijn de slechtste cijfers voor de luchthaven van Deurne sinds de tweede wereldoorlog! Het wegvallen van de CityJet lijnvluchten tussen Antwerpen en Manchester heeft de luchthaven zeker parten gespeeld. Zal de nieuwe uitbater van de lijnvluchten, BMI Regional, dit kunnen goedmaken? Krijgt deze maatschappij ook subsidies – “aanloopsteun” – voor deze zogezegd nieuwe verbinding naar Manchester?

Vorige maand deed VATUV onderzoek naar de jaarrekeningen van bedrijven die actief zijn op de Antwerpse luchthaven. Daaruit bleek dat een flink aantal firma’s kampen met een negatief eigen vermogen en daarom balanceren op de rand van de afgrond…

Als de luchthaven het zo slecht doet, heeft het dan nog zin om 40 miljoen euro belastinggeld over de balk te gooien voor de ondertunneling van de startbaan? Wordt het niet hoog tijd dat de Vlaamse overheid werk maakt van een Plan B voor het vliegveld van Deurne?

VATUV vraagt een breed maatschappelijk debat. Transparantie en goed bestuur moeten ook gelden voor onze regionale luchthavens!

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.