Startbaan moet 15 meter opzij

De startbaan van de luchthaven moet vijftien meter opschuiven in de richting van Borsbeek omdat voertuigen hoger dan 1,80 meter een ‘obstakel’ vormen in de Vosstraat te Deurne. Het Laatste Nieuws van woensdag 11 april 2018: “De luchthaven beleefde de voorbije drie jaar een relance met nieuwe, toeristische routes naar Zuid-Europa. Een tunnel onder de Krijgsbaan verzekerde het voortbestaan van Antwerp Airport, omdat de startbaan anders veel te kort zou zijn. Twee jaar geleden werd de lengte officieel vastgelegd op 1.511,85 meter. Veel eerder al, in 2006, sloten het Vlaams gewest en de gemeente Borsbeek een akkoord.

“Dat legde het punt vast vanaf waar vliegtuigen kunnen landen”, zegt Dis Van Berckelaer. Maar dat akkoord staat nu mogelijk onder druk. En elke meter ligt in de omliggende gemeenten zéér gevoelig.

Waarbij we belanden in de Vosstraat, die de westelijke kant van de luchthaven in Deurne afboordt. Huizen hebben er een rode lamp om het vliegverkeer te waarschuwen. Maar er rijden natuurlijk ook auto’s en zwaarder verkeer door de straat. “Europa is heel streng als het over veiligheidsstroken rond de luchthaven gaat”, zegt commandant Wim Verbist. “Eén van de opmerkingen is dat voertuigen hoger dan 1,80 meter een hindernis zijn voor het vliegverkeer. Door de startbaan 15 meter op te schuiven, is dat probleem opgelost. Let wel: opschuiven, niet verlengen. Aan Borsbeekse kant eindig je dan op het dak van de tunnel onder de Krijgsbaan.”

Vergunning
In theorie heeft de luchthaven tijd tot 2028 om een en ander uit te voeren. Alleen, in een antwoord aan Ingrid Pira (Groen) laat bevoegd Vlaams minister Ben Weyts uitschijnen dat zo’n verplaatsing van de startbaan zonder nieuwe vergunningen kan. Pira: “Dat bewijst weer eens dat de luchthaven zich alles kan veroorloven. Toen er een parking werd aangelegd voor 500 auto’s, was een vergunning ook niet nodig. Een vrijstelling geldt niet voor een wijziging van de startbaan.

Luchthavencommandant Wim Verbist blijft voorzichtig. “Maar de startbaan is toch een andere kwestie dan een parking. Dan komt een vergunning wel weer in beeld.”

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *