Deurne groeit sterk (of niet?)

Volgens de Gazet van Antwerpen van 5 april 2018 laten de regionale luchthavens van Oostende en Deurne “mooiegroeicijfers zien. “De populariteit van de regionale luchthavens neemt dus verder toe. Voor veel reizigers is de nabijheid, bereikbaarheid en het comfort een belangrijk reden om te kiezen voor een reis vanuit een regionale luchthaven. Bovendien zijn de bestemmingen de jongste jaren fors toegenomen. In Oostende zijn er bijvoorbeeld al 25 bestemmingen deze zomer tegenover 13 in 2014, toen luchthavenuitbater Egis het roer in handen nam.”

“In Oostende is het aantal reizigers in het openingskwartaal van 2018 gestegen met 15 procent tegenover de eerste drie maanden 2017 en zelfs met 19,9 procent in maart. In absolute cijfers maakten 52.880 passagiers gebruikt van de Oostendse luchthaven. Deurne moet niet veel onderdoen met een stijging van 13 procent tot 62.841 passagiers.”

Ons commentaar: Wat betreft het totaal aantal passagiers in 2018 werd in het plan MER (Milieueffectenrapport) van 2006 volgende prognose gemaakt: 481.151. Nu kraait men victorie omdat men in het eerste kwartaal 62.000 passagiers heeft of een stijging van 13%. Een stijging van 13% op jaarbasis betekent dat men op 31 december 2018 zal afklokken op ongeveer 310.000 passagiers.

Uiteraard een record, maar statistieken op zich zijn niet zaligmakend en verbergen vaak de grauwe werkelijkheid in de luchtvaartsector op sociaal en de nefaste ecologische impact. En de luchthaven van Deurne is helemaal niet het succesverhaal zoals de huidige CEO Marcel Buelens laat uitschijnen. In feite klopt hij zich op de borst zoals de huidige Amerikaanse president dat placht te doen.

Om de zaken in een helder daglicht te plaatsen, citeren we de heer Stefan Schepers van EPPA (European Public Policy Advisers) die advies verleende aan NV luchthaven Schiphol, opgenomen in appendix 12 van de Studie Ernst & Young (1998): De luchthaven van Deurne heeft geen bestemming in de geplande strategie. Volgens de heer Schepers (en hierbij spreekt hij enkel in eigen naam) heeft de luchthaven van Deurne, zelfs bij een startbaanverlenging, geen toekomst. De luchthaven heeft onvoldoende marktpotentieel (om een aantal van 1.000.000 passagiers per jaar te bereiken, wat nodig zou zijn om uit de kosten te komen) en zal veel concurrentie ondervinden van de HST.”

Wie niet wil meegaan in “the-sky-is-the-limit”-verhaal maar eerder oog heeft voor de milieukosten, bemerkt dat de toename van vluchten met grotere toestellen de levenskwaliteit van de omwonenden aantast. Wat haalt dan een lage-emissie-zone in dergelijke omstandigheden nog uit? Tenzij je als politicus met een repressief beleid de milieukosten volledig wil verhalen op de kleine man die met zijn wagen van categorie 3 (of hoger) per abuis de binnensingel oprijdt met een boete van 125 euro tot gevolg.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *