Citytrips per vliegtuig gaan niet samen met een verantwoorde ecologische voetafdruk

In de De Morgen online van 10 februari 2018 citeer ik Mevrouw Annelies De Rouck (37 jaar) onder de titel “Mijn vrienden in New York kunnen amper geloven dat ik vanuit Brussel in een paar uur in Parijs of Londen sta“.

In de dik twee maanden sinds ik uit Amerika vertrok, heb ik er al vier buitenlandse citytrips op zitten. Tel Aviv voor een dosis zon, architectuur en lekker eten. Utrecht voor een concert met een Amsterdamse vriendin. Lissabon en omstreken voor old world charm, natuur en pastéis de nata. Berlijn om urenlang rond te struinen met een van mijn oudste en beste vrienden. Vier inspirerende en compleet verschillende steden, makkelijk te bereiken vanuit Brussel.

Mijn moeder zegt dat ik het vliegtuig neem alsof het een tram is. Regelmatig, zonder poespas. Na negen jaar in het uitgestrekte Amerika vind ik het namelijk een grote luxe om op amper een uurtje vliegen in Berlijn te staan, bijvoorbeeld. Voor de bescheiden som van 40 euro kan ik even van de cultuur in die Hauptstadt proeven. Fantastisch, toch?

Wat mij tegen de borst stoot aan dit artikel is dat citytrips met vliegtuigen wordt gepromoot zonder ook maar even stil te staan met de ecologische effecten (voetafdruk) die vliegtuigreizen op korte afstand met zich meebrengen. Beseft de dame in kwestie wel hoe vervuilend voor het milieu haar activiteiten zijn? Waarom moet men het vliegtuig naar Tel-Aviv, Lissabon, Berlijn… nemen? Voor de kick? Om te kunnen pronken tegenover Amerikaanse vrienden? En de belachelijke antidumping prijs van 40 euro; doet dit niet even nadenken? Wie betaalt de échte kosten van dergelijke vliegtuigtrips? Mogen wij vragen om eens aan de omwonenden van de luchthavens en het leefmilieu te denken? Dank u….

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *