Heinzmann komt bij de club…

VLM Airlines heeft een nieuwe CEO, terwijl moederholding SHS Aviation voormalig NMBS-topman Christian Heinzmann benoemde als bestuurder.  De Tijd van 28 november 2017: “De Ier Karl Rickard is de nieuwe CEO van de Belgische luchtvaartmaatschappij VLM Airlines. (…) Rickard is sinds 2010 CEO van het Luxemburgse bedrijf Power Jet Aviation Services. Dat bedrijf is gespecialiseerd in vliegtuiginspecties, assetwaardering, vliegtuigontmanteling en vlootoplossingen voor luchtvaartmaatschappijen.

‘VLM Airlines is nu klaar om een versnelling hoger te schakelen en wij zullen de uitrol van de toekomstige langeafstandsoperaties voorbereiden‘, zegt Rickard. VLM vliegt sinds kort van Antwerpen naar London City en Zürich, maar wil vanaf volgend jaar van België naar China vliegen.

Aan de kant geschoven

Rickard vervangt bij VLM de Nederlander Harm Prins, die volgens het persbericht beslist heeft om het bedrijf te verlaten. (…) Maar volgens verschillende bronnen werd Prins aan de kant geschoven door de onbekende Chinese investeerders achter VLM. ‘Ik reageer niet op zulke onzinnige berichten’, zei Prins maandag nog toen De Tijd hem een reactie op zijn vertrek vroeg.

Prins is al langer een omstreden figuur. Hij was begin deze eeuw samen met Erik De Vlieger actief in de luchtvaart met Air Exel, dat een tijdlang voor Neckermann (Thomas Cook) vloog. Zowel Air Exel als opvolgers Holland Exel als Dutchbird gingen toen in verdachte omstandigheden over de kop, al zou Prins volgens een aantal brieven geen schuld treffen in die faillissementen.

Heinzmann

SHS Aviation, voor 60 procent in handen van Nederlanders en voor 40 procent van een aantal onbekende Chinese investeerders, haalt ook een bekende bestuurder aan boord: Christian Heinzmann. Heinzmann was van 1997 tot 2000 al CEO van het toenmalige VLM Airlines. In 2002 haalde de Antwerpenaar alle krantenkoppen in België toen toenmalig minister Isabelle Durant (Ecolo) hem aangezocht om de NMBS te gaan leiden in opvolging van Etienne Schouppe.

De NMBS-carrière van Heinzmann was een kort leven beschoren. Na amper een week nam de manager alweer ontslag omdat hij zich bedreigd voelde door de vakbonden en omdat de overheid allerlei beloftes niet bleek te zijn nagekomen. Later werd Heinzmann nog CEO van de luchtvaartbedrijven Luxair, Albanian Airlines, Luxaviation en Tarom.

Geschrapt

Enkele weken na de opstart van de nieuwe lijn Antwerpen-London City heeft VLM Airlines zijn vluchtschema trouwens al aangepast. Op zijn website stelt het bedrijf dat het aantal wekelijkse vluchten naar Londen, oorspronkelijk 19, tot 15 januari is verlaagd omdat het aanvankelijke schema ‘niet leefbaar is vanuit milieu-oogpunt‘.

Op een aantal dagen zijn er geen boekingen, bijvoorbeeld voor de middagvluchten’, bevestigt woordvoerder Yves Panneels. ‘”an heeft het geen zin om lege vliegtuigen uit te sturen. ’s Ochtends en ’s avonds marcheert de route zeer goed.”  Hopelijk gaat VLM niet opnieuw failliet…

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *