CEO VLM Airlines wordt aan de deur gezet

Harm Prins werd opzij gezet als CEO van de Belgische luchtvaartmaatschappij VLM Airlines. Het rommelt bij VLM, de luchtvaartmaatschappij die vorig jaar op de fles ging, maar sinds kort weer actief is op het vliegveld van Deurne. De Tijd van maandag 27 november 2017: “Dat schrijft het vakblad Travel Magazine maandag en wordt bevestigd aan De Tijd. ‘Harm Prins is out of the picture‘, zegt een bron.

‘Harm Prins heeft het werk gedaan dat hij moest doen’, klinkt het vriendelijk in VLM-kringen. ‘Nu is het tijd voor iemand jonger, krachtiger en meer open minded.’

Twee kandidaten

Maar Prins heeft het naar verluidt verkorven bij de Chinese investeerders die de plak zwaaien bij VLM. Cui Qiang, de vertegenwoordigster van de Chinezen, is al dagen op zoek naar een opvolger voor Prins. VLM zou morgen de naam van de nieuwe CEO aankondigen. Twee kandidaten zijn naar verluidt nog in de running. (…)

Prins ontkent

Opvallend is dat Harm Prins zijn ontslag ontkent. ‘Ik reageer niet op dergelijke onzinnige berichten’, zei hij maandagmiddag telefonisch aan De Tijd, vooraleer in te haken. Naar verluidt stuurt Prins ook nog altijd e-mails vanuit zijn VLM-functie.

Zolang er geen opvolger is, heeft Prins nog een belangrijke troef in handen. Hij staat namelijk vermeld als ‘accountable manager‘ op de Belgische AOC-vlieglicentie die VLM eerder deze maand na lang wachten binnenhaalde. VLM beschikt intussen al over twee Belgische vlieglicenties en één Sloveense licentie. Met de Belgische licentie wil het bedrijf vanaf volgend jaar van België naar China vliegen.

Omstreden

Er bestond al langer twijfel of Harm Prins meer was dan een stroman van de Chinezen. Bij de lancering van de VLM-lijn tussen Antwerpen en London City viel Prins eind oktober pijnlijk door de mand. De CEO beweerde stellig dat VLM jaarlijks 1 miljoen passagiers wilde vervoeren tussen Antwerpen en Londen City. Nadat hij luidop de rekensom maakte, rekenmachine in de hand, moest hij toegeven dat het doel op 100.000 pasagiers per jaar ligt.

Harm Prins is al langer een omstreden figuur. De Nederlander was begin deze eeuw samen met Erik De Vlieger actief in de luchtvaart met Exel, dat een tijdje voor Neckermann (Thomas Cook) vloog. Maar zowel Air Exel als Holland Exel als Dutchbird gingen toen in verdachte omstandigheden over de kop. De Nederlander zat zelfs een tijdlang in voorhechtenis, maar zou nooit in beschuldiging gesteld zijn of veroordeeld.” Dat zou er nog aan ontbreken!

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *