Luchtvaartexpert wil vliegreizen duur maken!

Vliegtoerisme en luchtvaart moeten flink inkrimpen. Anders zijn de klimaatdoelstellingen van Parijs nooit haalbaar, zegt expert Paul Peeters.  AD.nl van 19 november 2017: “Afgelopen week promoveerde Peeters aan de TU Delft op onderzoek naar de milieugevolgen van de mondiale reislust en zijn conclusies liegen er niet om: ,,De stijgende CO2-uitstoot van het wereldwijde toerisme maakt het hoogst onwaarschijnlijk dat doelen uit het klimaatakkoord van Parijs worden gehaald. Er wordt te veel verwacht van technologische ontwikkelingen, maar die kunnen de groei van het aantal reizen en vluchten nooit compenseren.”

In het jaar 2100 reizen we volgens Peeters, zonder ingrijpen, negen keer zoveel als in 2015, ook omdat we steeds verder weg gaan. De effecten ervan kunnen alleen worden gecompenseerd als alle andere vervuilers – de industrie voorop – hun uitstoot tot nul terugbrengen: een utopie.

Ingrijpend
De maatregelen die nu worden voorgesteld om die groei – en daarmee de uitstoot van broeikasgassen – te temperen, halen nauwelijks iets uit, vindt Peeters. Zelfs een ticketbelasting van 200 procent van de reisprijs en een CO2-heffing van 1.000 dollar per ton uitstoot zijn niet voldoende, ook niet in combinatie met een torenhoge subsidie op biobrandstoffen en giga-investeringen in hogesnelheidslijnen om vliegverbindingen te vervangen.

Bij de klimaatconferentie in Parijs werd in 2015 door 174 landen overeengekomen dat de klimaatopwarming beperkt moet blijven tot maximaal 2 graden Celsius. Vliegtuigen hebben van alle vervoersmiddelen de grootste impact op het klimaat. Ze zijn niet alleen verantwoordelijk voor ongeveer 2,5 procent van de wereldwijde CO2-emissie, maar stoten ook hoog in de lucht andere stoffen uit die het broeikaseffect versterken. Toch gaat het bij de groei van luchthavens tot nu toe nog altijd niet over klimaateffecten, een punt dat Peeters in zijn proefschrift bekritiseert.

Oplossing
Het probleem wordt bovendien groter, doordat mensen uit steeds meer landen het vliegen kunnen betalen. Peeters’ oplossing is behoorlijk ingrijpend: het aantal vluchten moet worden ingeperkt, in plaats van uitgebreid. Landen en hun luchthavens krijgen een maximumaantal vluchten toegewezen.

Wordt zijn ingreep werkelijkheid, dan stijgt de vliegticketprijs enorm. Alleen mensen met veel geld kunnen het vliegen dan nog betalen, denkt Peeters. ,,Een retourtje Barcelona zou van 100 euro nu naar 600 euro of meer gaan. Korte afstanden afleggen met ander vervoer wordt dan logischer. Even voor een pilsje naar Praag met het vliegtuig is er straks niet meer bij.” (…)

Haalbaar
Zoiets is toch niet haalbaar? “Dat werd 30 jaar geleden ook gezegd over de visserijbeperking. Maar als mensen iets echt willen, kan het. Zonder beperking gaat het mis. Kijk naar Amerika, waar vissers gewoon hun gang mochten blijven gaan. Daar is de kabeljauw verdwenen.”

Dat er iets moet gebeuren, is voor andere experts duidelijk. Maar Peeters oplossing wordt niet door iedereen toegejuicht. ,,Het schuurt”, zegt luchtvaarteconoom Jaap de Wit van de Universiteit van Amsterdam. “Het is duidelijk dat de markt niet goed functioneert, maar dat milieu-effect kun je reguleren met heffingen.”

Babette Porcelijn, die het boek De verborgen impact schreef over de invloed van leefstijlkeuzes op het klimaat, is niet voor dwingen. “Volgens mij is ‘true pricing’ een eerlijke oplossing. Daarbij wordt in geld uitgedrukt wat de klimaatschade van iets is. Zo maak je beter inzichtelijk wat de impact van vliegen is, dan door het aantal vluchten te beperken.”

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *