VLM is terug (maar hoe)…

“VLM Airlines vliegt terug op London City” kopt het Nieuwsblad. “VLM Airlines maakt comeback op Antwerp Airport” schrijft het Zakenieuws. De werkelijkheid is iets prozaïscher. De Tijd van maandag 30 oktober 2017: “De heropgerichte Belgische luchtvaartmaatschappij VLM Airlines wil in de lente een directe vlucht van Brussels Airport naar het Chinese technologiemekka Shenzhen lanceren.

VLM Airlines lanceerde maandag na negen jaar onderbreking opnieuw een directe vlucht tussen Antwerpen en Londen City. (…)

Na de doorstart koestert VLM grote plannen. De luchtvaartmaatschappij wil vanaf april directe vluchten van Zaventem naar de zuidoostelijke Chinese stad Shenzhen aanbieden. Later zouden er nog enkele Chinese bestemmingen bijkomen.

Dat verkondigde Cui Qiang, de vertegenwoordigster van een Chinese investeerder in VLM, bij de inhuldiging van de vlucht Antwerpen-Londen City.

Maar de Chinese vrouw had duidelijk haar mond voorbijgepraat. ‘We zijn nog helemaal niet zover’, beklemtoonde Harm Prins, de Nederlandse CEO van VLM Airlines. (…)

Geheimzinnig

Boven de eigendomsstructuur van VLM blijft intussen een waas van geheimzinnigheid hangen. SHS Antwerp Aviation, de opvolger van het failliete VLM Airlines, is een onderdeel van de Nederlandse holding SHS Aviation.

Volgens Prins is die holding voor 60 procent in handen van Nederlanders en voor 40 procent van ‘verschillende Chinese investeerders’. Nochtans stond in een persbericht begin oktober nog vermeld dat SHS Aviation voor 60 procent eigendom is van Nederlandse en voor 40 procent van Canadese investeerders. Maar de Canadezen hebben hun aandelen naar verluidt aan de Chinezen verkocht.

Prins staat al langer bekend om zijn goede banden met China. Zes jaar geleden trad de Nederlander als bemiddelaar op voor de overname van de Antwerpse Opel-fabriek, eveneens door een Chinese groep. Dat plan werd toen afgeblazen.

Concurrentie

VLM Airlines krijgt het niet makkelijk om zijn vluchten naar China rendabel te maken. De concurrentie op de veelbelovende lijn België-China wordt alsmaar harder.

Vorige week raakte bekend dat Hainan Airlines, een van de grootste luchtvaartmaatschappijen van China, tijdslots heeft aangevraagd bij Brussels Airport om naar Shenzhen te vliegen. ‘We willen voor Hainan van start gaan’, glimlachte Cui Qiang maandag.” Dat heet dan zakendoen.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *