Vlaamse ambtenaren nemen te snel het vliegtuig

De Vlaamse overheid maakte vorig jaar 1.245 keer gebruik van het vliegtuig voor dienstreizen. Dat is gemiddeld 5 vliegtuigreizen per werkdag. De factuur bedroeg niet minder dan 682.000 euro. De Morgen van zaterdag 28 oktober 2017: “In de vliegstatistieken duiken merkwaardige bestemmingen op, zoals Rotterdam, Parijs, Londen, Keulen, Luxemburg en Düsseldorf. Steden die snel met de trein bereikbaar zijn. Ook bestemmingen zoals Frankfurt, Lyon en Straatsburg zijn vanuit Brussel vlot te bereiken met een hogesnelheidstrein.

“Vlaamse ambtenaren moeten geen vliegtuig nemen naar steden in onze eigen achtertuin. Dat kan niet”, benadrukt Joris Vandenbroucke, de sp.a-kopman in het Vlaams Parlement. “Er zijn vanuit Brussel meer treinen naar Parijs dan naar Genk. De trein is vaak sneller en goedkoper. En sowieso beter voor het klimaat.”

Niet alleen is het vliegtuig meestal duurder, het vervuilt meer. De uitstoot ligt per passagier tot twintig keer hoger dan van een trein. “Wie die vliegstatistieken uitpluist, merkt dat er vaak met lagekostenmaatschappijen wordt gevlogen en bijna altijd in economy. Over de prijs lijkt dus enige hygiëne te bestaan”, vervolgt Vandenbroucke. (…)

Hoe kan het beter? In Nederland mag een ambtenaar alleen op een vliegtuig stappen als zijn bestemming verder af ligt dan zes uur sporen.

Bovendien compenseert de Nederlandse overheid de uitstoot van al haar vliegtuigreizen. Omdat de luchtvaart grotendeels ontsnapt aan de klimaatregels, betaalt het land een ‘compensatietoeslag’. Net als Duitsland, Noorwegen en het VK.”

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *